Modermælkserstatning og flaske

30. december 2010

Alder:
11 mdr.

Modermælkserstatning og flaske

Kære Helen

Så er vi her igen.
Det er gået RIGTIG fint siden sidst. Vores datter sover ikke længere eftermiddags-powernap osv. og det er også gået helt smertefrit med at trappe hende ud af MME-flaske om dagen, når hun skal sove. Om dagen får hun nu udelukkende vand af kop og nogen gange af flaske, når hun skal puttes til formiddags-lur eller middags-lur, men som oftest puttes hun om dagen uden flasken, hvilket ikke er noget probem. Hun sover ca. 1-1,5 time om formiddagen, nogen gange 2 timer, om middagen ved 13-14.-tiden tager hun ca. 1 -1,5-time.

Hun vil stadig ikke rigtig have grød om morgenen, men nu får hun istedet fine havregryn med mælk på eller Rugfras opløst i A8 eller mælk til morgenmad, og det spiser hun med stor iver. Som putteritual får hun enten havregryn med mælk eller en banan, så hun kan være mæt om natten.

Hun bliver puttet ca. Kl.19.30 og får 240 ml MME som hun drikker lystigt og falder i søvn med det samme!. Har hun ikke drukket det hele får hun resten (som oftest kun 30-40 ml) HVIS hun vågner 2 timers tid efter (det er ikke altid)

Resten af natten får hun IKKE MME, istedet har vi trappet hende ud af den næste flaske kl 03.30, ved at give hende - til at starte med - sødmælk i flaske (i alt ca.150 ml fordelt på natten), som hun selv ligger og drikker til hun falder i søvn igen meget kort tid efter (man behøver faktisk ikke tage hende op længere om natten overhovedet længere, får hun lidt at drikke falder hun STRAKS i søvn igen og man kan selv gå tilbage til sin seng, hun stiller nemlig selv flasken fra sig, når hun har drukket det hun vil, og sover videre!) - men nu får hun halvt vand, halvt sødmælk (samme mængde).

"Flaske-blandingen" får hun over 1-3 gange hvis hun ...

Annonce

... vågner, hvilket hun accepterer uden problemer, og hun er begyndt at sove til ca.06.30-07.00 – dejligt. Vi tænker at hun vågner lidt oftere lige pt., fordi hun er vant til at få "mad" om natten, men nu ikke får det. I nat var der eks. "halv-opvågninger" kl.23.30 (fik resten af MME 40 ml), kl.01.30 og 02.30 (fik halvt vand/halvt sødmælk ca.75 ml i alt) og igen kl. 05.30 ( fik halvt vand/halvt sødmælk ca.75 ml) - men hun sov ellers fra 19.30-07.20, hvilket jo er fint.

Vores mål er at hun snart kun får vand om natten, og hvorefter vi så vil tilbyde hende sødmælk af kop om dagen istedet for.

Men nu til spørgsmålet. Har jeg ret i, at en pige på 11 måneder (fylder 6.januar 2011) kun skal have 1 flaske MME om dagen? Og er det helt pædagogisk forkert at give hende sødmælk/vand-blanding når hun "vågner" om natten? Det virker jo, men pludselig bliver jeg bekymret for om hun får for meget sødmælk og får lidt MME?

Jeg skal begynde at arbejde her den 3.januar og vi så jo gerne at hun snart sov ”igennem” uden at skulle have andet end vand om natten, hvilket jo er det vi forsøger at arbejde hen imod..

Min mor – som har passet hende flere gange og som hun ELSKER - skal passe hende indtil vi får plads i ønsket vuggestue – det bliver nok i 2 måneders tid. Nogen gode råd mht det? Min mor er en yderst aktiv dame, som højst sandsynligt vil slæbe hende ud på alverdens eventyr hver dag, bl.a.skal de fortsætte med at gå til baby-rytmik, som min datter og jeg gik til sammen.

Men er det godt at råde min mor til eks.at blive hjemme med hende bare én dag om ugen eller andet? Så hun kan nå at "fordøje" indtrykkene, tænker jeg. Jeg kan ikke helt finde ud af det. ..

Nå dét var det for nu, jeg takker for dine uundværlige råd indtil videre! :)

Mange hilsener
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor